Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Äntligen lite vettigt fiske

onsdag 30 juli 2008

Äntligen lite vettigt fiske



Efter att ha begagnat älven för kvällens tvagning så sändes ett SMS till Stenhuggarn med fråga om han var fiskesugen. Jovisst kom som snabb replik och en halvtimme senare så stod han i hallen i full fiskemundering. Vi fiskade mellandelarna av Duvedsälven, en sträck som jag tror att jag inte fiskade på hela förra sommaren. Väl på plats så möttes vi, till vår stora förvåning, av synen på fler fiskare på "vår" sträcka. Vid närmare koll visade det sig vara en fiskekompis och några vänner till honom. Kolla förresten in hans "spötub" på bilden :-) Nu snackar vi rejält, plats för både flugspö och haspelspö som inte behöver delas!?!. Ska kanske tillägga att den ligger på flaket till hans pickis för att få plats :-)

Det var lite vakande fisk igång och lite nattsländor surrade runt oss. Jag inledde med en ganska stor flytande nattsländepuppa med några hugg som resultat. Klinkhamer Olive, superpuppa och sjunkande nattsländepuppa testades oxå fast helt utan resultat. Jag bytte då taktik och satte på en Sofa Pillow stl 12 långskaft, en ganska stor stimulatorfluga. Det är den som är på bild i inlägget "Idag kom sommaren"Redan på första kastet så fick jag kroka av en 25 cm. Efter ytterligare en stund bet det på en bättre fisk. Den fick gå i håven och föllja med hem. På plats så tog jag ur den och öppnade upp masäcken som var ganska så tom. I botten låg lite mer eller mindre nedsmälta rester av nymfer. Och i matstrupen satt det en ganksa stor nattsländepuppa. Den var en hanfisk på c:a 43 cm och som vägde dryga 7 hg.

En nödraket på stranden och vi var igång igen. Ganska omgående fick jag kroka av kvällens 3:dje fisk som låg i storlek som den första och återbördades till strömmen. Ytaktiviteten avtog ju längre in i natten vi kom och vid nästa flugbyte så åkte Wolly Worm på. Ingen känning ens.
Platsbyte och lite mer lirande med streamer gav inte heller något resultat. Så vi packade ihop vid 01.15.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 01.40
Temperatur: 16,5 grader
Vind: SYdostlig 2,6 m/S
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 51 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: