Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Vi må dra på tur!

lördag 14 juli 2012

Vi må dra på tur!

De lediga dagarna duggar inte tätt men väl i onsdags så kom en och den lyckades tajma in osedvanligt fint väder. Sol, dryga 20 grader och inte så mkt vind. Detta var säsongens första tur ihop med både Bokbindarn och Troutlaw och det var riktigt skönt att åter få sitta och ljuga vid älvbredden ihop. Det var nästan ett år sedan sist här hemma i jämtland.

Det kläcker dögnfluer, ger positiva vibbar på väg mot älven.

Resultatet var blandat, Troutlaw var i fisk men ingen ville syna insidan på håvnätet. Min första klev oxå av men en lyckades jag landa och Bokbindarn var den som tog den största, inte en helt ovanlig händelse.
När jag skulle återsätta min öring så visade det sig att den hade en halvmeter nylonlina som hängde ut ur analen och när jag försiktigt drog i den så satt den stumt fast. Att dömma av tjockleken så var det inte en flugtafs utan grövre dimension. Den hade även en krokningsskada i ena käkvinkeln så den fick följa med hem för vidare undersökning.

Kroköringen

Vikten landade på dryga 9 hg och den mätte 47 cm. Väl hemma så sprättade jag upp buken och checkade innehållet i magen. Förutom nymf, sländor så fann jag en rejäl Aberdeen-krok i andra ändan av nylonlinan väl inkrokad i magsäcken. Jag har svårt att se att denna fisk skulle överleva någon längre tid men det maginnehållet.

Kroken, en stadig Aberdeen, inget för flugfiske!

Framåt kvällningen så mojnade vinden av och med värmen som tryckt på underdagen så visade sig de bitande flygfäna och de var i klart numerärt överläge. Jag brukar inte bli så väldigt berörd men det var bitvis riktigt vidrigt. Genie som var med agerade middag och många av dem.

Bli blodgivare, senaste kampanj-idéen ser ni här.

Det blir ett bitigt år i år :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00:25
Temperatur: 11,4 grader
Vind: Västlig 0,6 m/s Vindbyar 2,3 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 118  m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: