Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Första inskickade sommarrapporten

torsdag 18 september 2008

Första inskickade sommarrapporten

Det var snabba ryck och redan samma kväll som inlägget kom så damp första sommarrapporten ned i mailboxen.
Är ni fler som har historier att förtälja och bilder att visa så skicka jag in dem.
lunkan_71@hotmail.com

Så här skriver Carl Johan Wase
Sommaren 2008.
Sommaren som skulle ägnas endast åt fiske, och så blev fallet. Tror rent av att jag lyckadas skrapa ihop 60 fiskepass den här sommaren, vilket jag är oerhört glad för. Har verkligen lyckats ladda mina batterier, för min sista termin på Örebro universitet. Fisket inledde jag den förste juni, vilket blev en flopp, så till vida att jag inte fick nån fisk. Sen rullade det på.
Har den här sommaren lyckats med att fiska i väldigt många delar av länet, Hårkan, Långan, Kvissle, Duvedsälven, Storån vid Ottsjö, Ammerån, Vemdalsområdet, Tåsjöområdet mm.
En längre tur på öring jakt i Norge har jag också hunnit med. Det har verkligen varit en lyckad fiskesommar. Inga jättefångster, men ett tiotal öringar runt kilot samt några harrar i samma klass. Årets största Jämtlands öring fick jag i Kvissle och den vägde 1,4 kilo. Hon simmar kvar än och ska snart leka...
Jag gillar det tidiga fisket på säsongen. Precis när dagsländorna börjar komma igång, då är det spännande och utmanande! I år va jag med om en fantastisk sak. Mitt på dagen i ett strömmande vatten någonstans i länet vakade det konstant stora fiskar i massor. Enorma kläckningar, dagsländor, nattsländor och bäcksländor, och en huggperiod som aldrig verkade ta slut. Men fisken tog inte, vad vi än provade (dock ej första gången jag är med om detta = )...
Men det är detta som får mig att fortsätta med fisket, spänningen, samspelet med naturen och att man inte alltid lyckas, gör detta till en hobby för livet! När jag blickar tillbaka på den gågna säsongen, gör jag detta med glädje! Det känns som 2009 kommer bli lika bra!
Bifogad bild är från en drillning av en kiloöring!

Tack så mycket CJ. Skittfiske 2009 :-)

Idag kom "live" - rapport per telefon från min fiskevän Bokbindar´n. Han klev ur kontoret tidigt och gjorde sig en tur upp efter Nidelva. I väntan på kaffet så slog han mig en signal och rapporterade in vakande öringar och fantastiskt höstväder.
Det gick ingen nöd på honom. Jag hoppas att Stenhuggarn och jag får tid att åka över till Nidelva en gång till innan isen lägger. Ifjol fiskade Bokbindarn´n och hans bror öring med torrfluga 20 oktober :-)

Igår så bjöd Wike in till grillning vid Tegeforsen för de som hjälpt honom med inventeringen av gamla vandringsleder på och ikring Skutan. Projektet forsätter och förhoppnignen är att flera leder sak kunna rustas upp under nästkommande sommar.
Berömvärt projekt.
Kvällen var synnerligen trevlig med god mat, gott umgänge och fantastiskt väder.
Som grädde på moset fick vi oss en månuppgång av sällan skådat slag.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.30
Temperatur: 6,6 grader
Vind: Ostlig 3,9 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 33 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: